Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Zwolnienia w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym

#ZF #Continental #Bosch #Bezrobocie #Zwolenia


Na niemieckim rynku motoryzacyjnym da się zauważyć znaczną redukcję miejsc pracy. Dostawcy tacy jak ZF Friedrichshafen, Bosch czy Continental ogłosili zmniejszenie liczby pracowników. ZF Friedrichshafen zapowiedziało zlikwidowanie od 14 000 do 54 000 miejsc pracy do 2028 roku. Branża motoryzacyjna przechodzi w ostatnim czasie głęboką przemianę w związku z transformacją energetyczną i przestawianiem się z silnika spalinowego na elektryczny. Słaba sprzedaż e-samochodów znacznie pogarsza jednak sytuacje firm, co zmusza je do redukcji w zatrudnieniu.

Według ankiety przeprowadzonej przez firmę Horváth wśród największych przedsiębiorstw w branży motoryzacyjnej 59% spodziewa się redukcji w zatrudnieniu, natomiast jedynie 15% planuje jego zwiększenie. Coraz częstszym zjawiskiem jest z kolei produkcja samochodów w krajach, gdzie będą one sprzedawane. Producenci rozwijają swoje zakłady w krajach azjatyckich, np. w Indiach czy Chinach. Środki pochodzące z globalnych inwestycji są natomiast przeznaczane przede wszystkim na rozwój nowych technologii i cyfryzację, co odbywa się kosztem zatrudnienia w Niemczech. Ponadto przewiduje się dalszy spadek zatrudnienia wywołany faktem, że samochody elektryczne potrzebują o 40% mniej elementów od samochodów spalinowych.

W branży motoryzacyjnej nasilają się również konflikty między producentami a dostawcami. W czasie gdy producenci wzbogacali się na instalowaniu istniejących już chipów, dostawcy musieli na skutek inflacji obniżać koszty. Obecnie dostawcy nie są w stanie dostarczyć wszystkich potrzebnych materiałów lub dostarczają materiały wadliwe. BMW na przykład musiało wycofać tysiące samochodów, bo pojawiają się problemy z hamulcami dostarczanymi przez firmę Continental.

Ankieta Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego wykazała, że osiem na dziesięć firm rezygnuje z planowanych inwestycji w Niemczech, a ponad jedna trzecia zamierza przenieść znaczną część produkcji za granicę. (O.Kozłowska)

https://www.nzz.ch/wirtschaft/zf-bosch-conti-autozulieferer-bauen-tausende-jobs-ab-ist-das-e-auto-schuld-ld.1841589


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640