Zwiększenie kapitału własnego Deutsche Bahn zgodne z europejskim prawem?
#kolej #transport #prawokonkurencji #DeutscheBahn #KE
W dniu 18.8.2020 r. Związek Kolei Europejskich (Netzwerk Europäischer Eisenbahnen, NEE) wysłał list otwarty do komisarzy Margrethe Vestager i Adiny Vălean nawołujący do zakazania lub nałożenia efektywnych zobowiązań zapobiegających naruszeniom reguł konkurencji UE. Ma to związek z planowanym przez rząd niemiecki zwiększeniem kapitału własnego Deutsche Bahn AG (DB) o 5 mld euro. Według autorów listu aktualna forma wsparcia rządowego znacząco narusza zasady konkurencji na rynku towarowego transportu kolejowego na korzyść DB.
Rząd federalny zamierza zwiększyć kapitał własny DB w ramach działań antykryzysowych. Uzasadnia to koniecznością utrzymania przez DB większości swojej oferty, mimo znaczącego spadku zapotrzebowania w czasie najostrzejszych restrykcji spowodowanych pandemią COVID-19 i związanych z tym strat. Jak wynika z odpowiedzi na interpelację poselską z czerwca br., Deutsche Bahn szacuje, iż pod wpływem pandemii obroty spadły o 11-13,5 mld euro. Z tego na 2020 r. przypadło 5 mld euro oraz kolejne 1,6 mld na rok 2021. Rząd federalny gotów jest wyrównać zaistniałe straty do wysokości 80% poprzez zwiększenie kapitału własnego pod warunkiem uzyskania zgody Komisji Europejskiej. Ponadto Bundestag już w dniu 27.5.2020 r. uchwalił zwiększenie limitu zadłużenia DB z 25,4 do 30 mld euro.
Plany rządu niemieckiego budzą krytykę prywatnych przedsiębiorstw z branży transportu kolejowego. W związku z dominującą w Niemczech pozycją spółki-córki DB, Deutsche Bahn Cargo (odpowiada ona za ok. 50% transportowanych przez koleje towarów w kraju) i brakiem wsparcia dla pozostałych przedsiębiorstw z branży, prywatni przedsiębiorcy dostrzegają w tej pomocy znaczne naruszenie zasad konkurencji. W przypadku nieuwzględnienia przez KE postulatów NEE, związek przewiduje wejście na drogę sądową na szczeblu unijnym.
Inwestycje w kolej są ważną częścią strategii niemieckiej zmierzającej do redukcji emisji gazów cieplarnianych. Przedmiotem krytyki pozostaje fakt, iż działania w tym zakresie wspierają wyłącznie DB, a nie uwzględniają jej prywatnych konkurentów. (MW)
https://www.faz.net/2.1690/monopolkommission-vorsitzender-ueber-die-bahn-16950062.html