WYBORY 2021: popularność niemieckich partii w mediach społecznościowych
#wybory #mediaspołecznościowe #partie #młodziwyborcy
Kampania wyborcza w Niemczech toczy się również w mediach społecznościowych. Analiza popularności kanałów niemieckich partii wskazuje, iż mniejsze ugrupowania radzą sobie na tym polu lepiej. Istnieją jednak różnice w zależności od konkretnego medium społecznościowego. I tak AfD ma największy zasięg w porównaniu z konkurencją na Facebooku i Youtube, natomiast Zieloni największą popularnością cieszą się na Twitterze i Instagramie. Partie chadeckie (traktowane łącznie) osiągają we wszystkich uwzględnionych mediach społecznościowych drugie miejsce. W porównaniu do swojej popularności sondażowej FDP i Die Linke osiągają dobre wyniki, podczas gdy SPD zdaje się mieć znaczące trudności w rozszerzeniu grona odbiorców na wszystkich uwzględnionych platformach.
Zasięg niemieckich partii w mediach społecznościowych jest ograniczony. Wystarczy porównać go z oddziaływaniem popularnego youtubera Rezo. Jest on obserwowany na Instagramie przez 1 mln osób, na Twitterze przez 505 tys. użytkowników, a na Youtube posiada 1,56 mln subskrybentów i 276 mln wyświetleń.
W tym kontekście istotne jest, iż różne grupy wiekowe preferują różne sieci społecznościowe. Według badań Fischer-Appelt, Appinio i W&V osoby w wieku 15-19 lat są znacznie bardziej aktywne na Instagramie (76,8% kilka razy dziennie) i Youtube (62,6%) niż na Facebooku (9,7%) oraz Twitterze (9,1%). Zupełny brak aktywności na dwóch ostatnich platformach zadeklarowało odpowiednio 60,7% i 61,9% badanych, podczas gdy na Instagramie i Youtubie odsetek ten wynosi tylko 4,9% i 2,2%. Różnice w popularności partii na różnych platformach mogą więc wskazywać na większą lub mniejszą popularność danego ugrupowania w najmłodszej grupie wyborców.
Chociaż młodych wyborców w Niemczech jest relatywnie mało (osoby w wieku 18-29 lat to 14,3% wyborców, zaś osoby mające powyżej 49 lat to 57,8% elektoratu), to właśnie w tej grupie wiekowej jest najwięcej niezdecydowanych (37,9%). Małe różnice sondażowe między chadecją, socjaldemokracją i Zielonymi mogą oznaczać, iż mobilizacja właśnie młodych wyborców może okazać się decydująca. Zwiększanie popularności na platformach społecznościowych może być przy tym kluczem do zdobywania młodego elektoratu. (MW)
|
CDU |
CSU |
SPD |
AfD |
FDP |
Lewica |
Zieloni |
|
196 tys. |
214 tys. |
192 tys. |
512 tys. |
151 tys. |
249 tys. |
207 tys. |
|
357,7 tys. |
221,3 tys. |
399,2 tys. |
172,9 tys. |
380,9 tys. |
330,4 tys. |
597 tys. |
Youtube ‒ subskrypcje* |
- |
4 tys. |
- |
122 tys. |
16,8 tys. |
25,1 tys. |
22,6 tys. |
Youtube ‒wyświetlenia |
11,7 mln |
3,8 mln |
7,4 mln |
39,8 mln |
6,7 mln |
8,4 mln |
14,9 mln |
|
99,5 tys. |
50,5 tys. |
75,1 tys. |
107 tys. |
125 tys. |
113 tys. |
195 tys. |
*CDU i SPD nie ujawniają liczby subskrypcji
Opracowanie własne, stan na 10.09.2021 r.
14 września 2021
https://www.wuv.de/marketing/teengeist_fragt_wie_tickt_die_gen_z