Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Władze USA nie przewidują dotacji do elektrycznych samochodów sprowadzanych z państw UE

 #Komisja Europejska #USA #handel #technologia #przemysł

Po spotkaniu 5.04.2024 r. Komisji Europejskiej (KE) z przedstawicielami rządu USA nie osiągnięto porozumienia w sprawie zapisów „Ustawy o ograniczaniu inflacji” (IRA), którą administracja J. Bidena przyjęła na początku 2023 r. w celu propagowania produkcji czystej energii i jej upowszechniania. W spotkaniu z KE uczestniczyli ze strony USA: sekretarz stanu Antony Blinken i sekretarz handlu Gina Raimondo, którzy pomimo podkreślania wagi relacji z UE nie poszli na oczekiwane przez przedstawicieli Unii ustępstwa w kwestiach handlowych i technologicznych. Było to już szóste spotkanie ministerialne pod auspicjami Rady ds. Handlu i Technologii (Trade and Technology Council, TTC) między „Brukselą” a „Waszyngtonem” i ostatnim tego typu spotkaniem przed listopadowymi wyborami prezydenckimi w USA. Wynik spotkania jako „rozczarowujący” określili przedstawiciele niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (Verbands der Automobilindustrie, VDA) oraz Federacji Niemieckiego Przemysłu (Bundesverbands der Deutschen Industrie,  BDI). 

Rozwiązania przyjęte pod postacią IRA przewidywały w 2022 r., że na wspomaganie w USA „technologii neutralnych dla klimatu” władze w różnych formach dotacji przeznaczą 370 mld dolarów, natomiast eksperci twierdzili, że rzeczywisty wymiar strumienia pieniędzy może wynieść nawet ponad 1 bln dolarów. Zasady przyjęte w ramach IRA gwarantowały również daleko idący protekcjonizm, zwłaszcza wobec ChRL, ale nie ominęły również UE. Jednym z wymogów dotyczących otrzymania np. tzw. dotacji do zakupu elektrycznego samochodu, która maksymalnie miała wynieść do  15 000 dolarów, stał się zapis o tym, że 40% „minerałów krytycznych” w akumulatorze samochodu elektrycznego (takich jak lit, kobalt i miedź) musi pochodzić z USA lub państwa, z którym USA mają umowę o wolnym handlu. Obecnie są to tylko Kanada i Meksyk i oczekuje się, że do 2027 r. proporcje te wzrosną do 80%.   

Wyjściem z niekorzystnej sytuacji dla europejskich eksporterów samochodów elektrycznych do USA miały stać się zapisy negocjowane przez KE i władze federalne w ramach wspólnej Umowy w sprawie minerałów krytycznych (Critical Minerals Agreement, CMA). Teoretyczne IRA przewidywała wstępnie pole do negocjacji, ale w praktyce  (po roku) okazało się, że rozmowy skończyły się fiaskiem (ostatnia wizyta Ursuli von der Leyen u Bidena). Tym samym bez odpowiednich zapisów w CMA między UE a USA firmom branży motoryzacyjnej z UE grozi wykluczenie z amerykańskich łańcuchów dostaw, co ograniczy jej możliwości eksportu swoich produktów do USA. (W. Ostant)

https://www.handelsblatt.com/politik/international/ira-deutsche-autobauer-gehen-amerikanischen-milliarden-subventionen-leer-aus/100030133.html

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_23_3214


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640