Więcej pociągów między Berlinem a Polską: spotkanie w sprawie transgranicznego ruchu kolejowego
#Polska #Niemcy #kolej #połączenia #Berlin
W dniu 8.02.2023 r. odbyło się w Poczdamie 5. polsko-niemieckie spotkanie na szczycie dotyczące transgranicznego ruchu kolejowego (Deutsch-Polnischer Bahngipfel), w którym uczestniczyli przedstawiciele dyrekcji kolei państwowych z Polski i Niemiec, przedstawiciele rządów obu krajów, premierzy, wojewodowie i reprezentanci regionów przygranicznych, m.in. premierzy Saksonii Michael Kretschmar (CDU) i Brandenburgii Dietmar Woidke (SPD), osoby odpowiedzialne za rozbudowę sieci połączeń kolejowych w ruchu dalekobieżnym, m.in. Dietmar Nietan, koordynator ds. polsko-niemieckiej współpracy transgranicznej z ramienia rządu federalnego, Michael Theurer, parlamentarny sekretarz stanu przy federalnym ministrze ds. cyfryzacji i transportu oraz Richard Lutz, przewodniczący zarządu Deutsche Bahn AG. Z ramienia polskiej delegacji w spotkaniu udział wzięli m.in. Bartosz Grodecki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, odpowiedzialny za koordynację działań po stronie polskiej, oraz Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Polsko-niemieckie spotkania na szczycie dotyczące ruchu kolejowego są organizowane na przemian w Niemczech i w Polsce od 2015 r.
Tegoroczne obrady wykazały ścisłą współpracę Polski i Niemiec nad poprawą transportu kolejowego między obu krajami. Przykładem mogą być skuteczne starania o rozszerzenie oferty połączeń na trasie: Berlin–Poznań–Warszawa oraz Berlin–Frankfurt n. Odrą-Kraków–Przemyśl. Oba kraje mają też ściśle współpracować nad zwiększeniem liczby połączeń kolejowych na trasie do granicy z Ukrainą, w związku z powstałym w ostatnim roku zapotrzebowaniem.
Premier Brandenburgii Woidke podkreślił, że rozbudowa niemiecko-polskich połączeń kolejowych ma elementarne znaczenie dla rozwoju kontaktów społecznych, kulturalnych i gospodarczych między Brandenburgią, Niemcami i Polską: „chcemy zwiększenia polsko-niemieckiego ruchu kolejowego”. Z jego punktu widzenia szczególne znaczenie ma rozbudowa polaczeń na trasie: Berlin-Angermünde-Szczecin, Berlin-Kostrzyn-Gorzów, a także Berlin-Frankfurt(O)-Warszawa oraz z Berlina przez Cottbus i Görlitz do Wrocławia.
Bittel potwierdził po spotkaniu, że oferta dalekobieżnych pociągów transgranicznych zostanie w najbliższym czasie nieco rozszerzona i zapowiedział, że wzrośnie liczba par pociągów Eurocity, łączących Berlin z Poznaniem i Warszawą: z pięciu do sześciu połączeń dziennie. Dodatkowa para pociągów będzie włączona do ruchu od czerwca br. W nawigacji DB jest ujęta od 22 kwietnia br. Bittel poinformował też, że w przyszłości zostanie uruchomione drugie codzienne połączenie kolejowe między Berlinem, Krakowem i Przemyślem przy granicy z Ukrainą. Nie zostało podane dokładnie, od kiedy będzie ono funkcjonować. Według jednego z uczestników spotkania dalsze połączenia w kierunku Ukrainy są planowane na lata 2025/2026.
Była też mowa o skróceniu czas przejazdu w relacji Berlin-Szczecin o 20-30 minut, co oznaczałoby, że przejazd na tej trasie będzie trwał ok. 90 minut. Trasa ta ma być rozbudowana do końca 2026 r., jak potwierdził Meike Niedbał, sekretarz stanu ds. mobilności z Berlina. Linie regionalne (DB Regio) otrzymały już stosowne zlecenia i będą realizowały przejazdy na tej trasie w odstępach co godzinę.
Poruszono także wiele bardziej szczegółowych kwestii i problemów związanych z rozbudową połączeń bądź modernizacją linii kolejowych, zwłaszcza na trasie Berlin– Frankfurt(O)–Warszawa, a także w ruchu przygranicznym (chodzi o przywrócenie niektórych zlikwidowanych połączeń, modernizację sieci trakcyjnej, elektryfikację pociągów etc.). (M. Wagińska-Marzec)
24 lutego 2023
https://www.auswaertiges-amt.de/de/newsroom/5-deutsch-polnischer-bahngipfel/2581350
https://www.brandenburg.de/sixcms/detail.php/bb1.c.754014.de