Trudności europejskiego producenta baterii
#gospodarka #baterie #Volkswagen #mocprodukcyjna #startup #samochodyelektryczne
Firma Northvolt, uważana za europejską nadzieję w produkcji baterii, nie była w stanie zrealizować zamówień ze względu na problemy z mocami produkcyjnymi. Northvolt otrzymał największe w historii europejskich start-upów finansowanie w wysokości 15 mld euro. Jego udziałowcami są Volkswagen, Goldman Sachs Asset Management oraz BMW.
Dostęp do baterii stanowi „wąskie gardło” w przejściu z mobilności opartej na silnikach spalinowych do napędu elektrycznego. Z powodu problemów w produkcji w swojej pierwszej fabryce w Szwecji Northvolt stracił kontrakt o wartości 2 mld euro na dostawę baterii dla BMW, który ostatecznie przypadł firmie Samsung SDI. Strata ta nie tylko negatywnie wpływa na finanse Northvolt, ale także podważa zaufanie partnerów biznesowych i klientów. Problemy produkcyjne zmusiły firmę do opóźnienia realizacji planów budowy fabryk w Niemczech, Kanadzie i Szwecji. Sytuację zaostrza fakt, że straty Northvolt wzrosły w 2023 r. do 1,2 mld dolarów w porównaniu do 285 mln euro straty w 2022 r.
Mimo imponującego wsparcia finansowego i planów ekspansji oraz życzliwości ze strony bezpośrednich odbiorców baterii, będących częściowo akcjonariuszami, firma straciła kontrakt na rzecz konkurencji z Azji. To pokazuje wyzwania, z jakimi muszą się zmierzyć firmy europejskie chcące nawiązać konkurencję z zaawansowanymi technologicznie producentami z Azji i USA. (J. Schulz)
Richard Milne, Northvolt factory woes spur rethink on expansion, „Financial Times” 3.07.2024, s. 7.