Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Publikacje

Serwis Instytutu Zachodniego 72/2018

NIEMCY ZGODZIŁY SIĘ NA OPODATKOWANIE GOOGLE I FACEBOOKA

#UE #Niemcy #Francja #podatekcyfrowy #USA

 

Niemcy i Francja w porozumieniu uzgodnionym dzień przed posiedzeniem rady ministrów gospodarki i finansów państw UE (ECOFIN, 4.12.2018), zalecały przyjęcie przez Radę Europejską prawnie wiążącej dyrektywy w sprawie podatku cyfrowego. Podobnie jak wcześniejsze propozycje Komisji Europejskiej i Francji, projekt zakłada podatek na poziomie 3%. Różni się jednak od nich tym, że należności finansowe naliczane byłyby tylko od obrotu z reklam internetowych, a nie z innych rodzajów działalności. Ponadto nowy podatek obowiązywałby od początku 2021 r., zatem ewentualne wprowadzenie wcześniej podobnych rozwiązań przez OECD zastąpiłoby podatek europejski.

Niemcy dotychczas z dystansem podchodziły do opodatkowania działalności cyfrowej na poziomie europejskim. Wprowadzenie nowego podatku zmniejszyłoby zyski amerykańskich gigantów, w tym przedsiębiorstw z tzw. grupy GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) i mogłoby skutkować np. podwyższeniem przez Stany Zjednoczone kosztów eksportu niemieckiego. Obecnie proponowane przez Francję i Niemcy rozwiązania przede wszystkim dotyczyłyby działalności Google i Facebooka (łącznie 75% francuskiego rynku reklamy internetowej), w mniejszym zaś dwóch pozostałych firm.

Niemcy i Francja w porozumieniu zaapelowały o przyjęcie nowych rozwiązań jak najwcześniej (teoretycznie możliwe byłoby to już 13.-14.12.2018), a najpóźniej przed marcem 2019 r. Zgodnie z zapowiedzią komisarza UE Pierre’a Moscovici, uzgodnienia niemiecko-francuskie będą podstawą do prac grupy roboczej nad nową wersją dyrektywy. Propozycje Francji i Niemiec nie spotkały się z aprobatą Irlandii, Danii, Szwecji i Finlandii. (JK)

http://lefigaro.fr/conjoncture/2018/12/04/20002-20181204ARTFIG00140-taxe-gafa-accord-entre-paris-et-berlin-mais-le-texte-est-reporte-a-2019.php

https://www.reuters.com/article/us-eu-tax-digital/france-and-germany-aim-to-keep-digital-tax-alive-with-new-proposal-source-idUSKBN1O22MR

https://www.ft.com/content/fc7330d4-f730-11e8-af46-2022a0b02a6c

 

KONIEC TARGÓW CEBIT W HANOWERZE

#Cebit #Hanower #targi #informatyka #digitalizacja

 

Po 33 latach zamykają się targi informatyczne Cebit w Hanowerze. Jako jedne z najważniejszych targów w Niemczech, kolejne edycje Cebit stanowiły okazję do przedstawiania najnowszego oprogramowania, sprzętu komputerowego oraz nowych technologii i przyciągały miliony zwiedzających. Jednym z historycznych momentów była prezentacja legendarnego systemu Windows 95 przez Billa Gatesa podczas targów Cebit 1995.

Niemieckie środowisko biznesowe przyjęło decyzję z zaskoczeniem i rozczarowaniem. Po zakończeniu edycji 2018 najważniejsi wystawcy (m.in. Bitkom, Vodafone) wyrażali zadowolenie z targów i nadzieje na ich kontynuację. Decyzja o zakończeniu targów jest spowodowana wyraźnym spadkiem zainteresowania na przestrzeni ostatnich 20 lat. Liczba odwiedzających Cebit spadła w tym czasie z 800 tys. do 120 tys. Negatywnego trendu nie zatrzymały starania organizatorów, którzy ukierunkowali targi na firmy start-up i młodych odbiorców oraz przesunęli termin z marca na czas letni.

Zamknięcie targów informatycznych Cebit zbiega się w czasie z intensyfikacją działań rządu RFN w dziedzinie cyfryzacji. Jak skomentował premier Dolnej Saksonii Stephan Weil (SPD), „Cyfrowa zmiana ma obecnie miejsce wszędzie, także na wszystkich innych targach. Cebit jest w tym sensie ofiarą własnego sukcesu”. Przedstawiciel FDP Manuel Höferlein zauważył, że zamknięcie targów pokazuje, iż Niemcy stoją dziś na „bocznym torze cyfryzacji”. (TM)

„Frankfurter Allgemeine Zeitung” 28.11.2018

https://www.cebit.de/en/

 

#WIRSINDMEHR NAJPOPULARNIESZYM HASZTAGIEM NA NIEMIECKICM TWITTERZE

#wirsindmehr #metoo #ReconquistaInternet #HambacherForst #HambiBleibt

Według opublikowanych przez Twitter informacji najpopularniejszym hasztagiem w mijającym roku w Niemczech było hasło #wirsindmehr. Pod tym hasłem zorganizowano pod koniec lata w Chemnitz koncert, który był wyrazem protestu wobec neonazistowskiej i prawicowej przemocy w tym saksońskim mieście.

Na drugim miejsce znalazł się hasztag #metoo, który stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych zawołań w globalnej dyskusji o przemocy seksualnej wobec kobiet.

Trzeci najpopularniejszy hasztag brzmiał #ReconquistaInternet. Stworzony on został przez popularnego niemieckiego satyryka Jana Böhmermanna i był odpowiedzią na działania aktywistów prawicowych w mediach społecznościowych, którzy pod hasłem #ReconquistaGermanica próbowali podczas wyborów parlamentarnych w 2017 r. zdyskredytować urzędujących polityków i zwiększyć poparcie dla AfD. Celem Böhmermanna było z kolei zwrócenie uwagi na niski poziom dyskusji oraz wszechobecną agresję w Internecie, a zwłaszcza w mediach społecznościowych.

Wysoko w klasyfikacji znalazły się także hasztagi związane z obroną przed wycinką lasu w Hambach (Nadrenia-Palatynat): #HambacherForst i #HambiBleibt. Stały się one rozpoznawalnym i powszechnym symbolem społecznego oporu przeciwko rozbudowie przez koncern RWE odkrywki węgla brunatnego i całkowitej dewastacji tego cennego lasu. (BR)

https://www.tagesschau.de/inland/twitter-jahresrueckblick-101.html

 

 

BERLIN CENTRUM BADAŃ NAD SZTUCZNĄ INTELIGENCJĄ

#sztucznainteligencja #Berlin #innowacje

 

Berlin jest głównym ośrodkiem w Niemczech, gdzie zlokalizowane są start-upy zajmujące się komercyjnymi badaniami nad sztuczną inteligencją. W stolicy Republiki Federalnej znajduje się ‒ według opublikowanych kilka dni temu danych ‒ 51 firm, co stanowi prawie połowę ogólnej ich liczby w Republice Federalnej. Z taką koncentracją statr-upów Berlin klasyfikuje się na 15. miejscu w światowych rankingach.

Liczba start-upów zajmujących się sztuczną inteligencją stanowi jednak zaledwie niewielką część wszystkich młodych firm tego typu, które działają w Niemczech. Dla porównania, w 2017 r. założono 60 tys. start-upów. (BR)


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640