Rozwój aktywności niemieckich producentów na chińskim rynku e-samochodów
#VW #Chiny #elektromobilność #NEV
Dyrektor generalny Volkswagen Group China Stephan Wöllenstein zapowiedział podczas targów motoryzacyjnych „Auto China” w Pekinie (26.09.2020), że Volkswagen rozpoczyna w Chinach nową, w pełni elektryczną erę. Kilka dni później podczas kongresu „World New Energy Vehicle” w chińskim Hajnan potwierdził plany koncernu, aby do 2024 r. wraz z partnerami joint venture zainwestować w Chinach 15 mld euro w rozwój elektromobilności (obok 33 mld euro inwestowanych w innych regionach świata).
VW i inne niemieckie firmy motoryzacyjne chcą zwiększyć swój udział w dynamicznie rozwijającym się chińskim rynku e-samochodów. Jak podał „Handelsblatt”, w planach VW jest rozpoczęcie w Chinach do 2025 r. produkcji 15 modeli pojazdów NEV (New Energy Vehicles); do tego czasu 35% produkcji koncernu w ChRL mają stanowić czysto elektryczne pojazdy. Obecnie firma produkuje w Chinach 11 spośród łącznie 20 modeli hybrydowych i elektrycznych ‒ w zakresie elektromobilności VW jest na tym rynku zdecydowanie bardziej aktywny niż w Europie.
Niemieccy producenci nie odgrywali dotychczas znaczącej roli w światowym rynku e-samochodów. Czołowymi producentami są: amerykańska Tesla oraz chiński BYD; miejsce 5. zajmuje BWM, a 6. ‒ VW (według badania Center of Automotive Management, CAM w Bergisch Gladbach).
Rozwój sektora NEV jest jednym z priorytetów rządu ChRL i ważnym elementem planu stymulacyjnego chińskiej gospodarki po pandemii COVID-19. Chińskie władze wspierają sektor elektromobilności finansowo ‒ planowana redukcja subwencji została opóźniona o dwa lata. Ponadto wprowadzono system kredytowania emisji, zobowiązujący producentów samochodów do zwiększania produkcji NEV kosztem silników spalinowych. Według wyliczeń McKinsey, udział samochodów elektrycznych w chińskim rynku motoryzacyjnym wzrośnie do 2025 r. z 14% do 20%, co ma odpowiadać ok. 5 mln sprzedanych pojazdów. (TM)
„Handelsblatt” 29.09.2020.