Otwarcie wystawy malarza Caspara Davida Friedricha w Berlinie
#Berlin #AlteNationalGalerie #CasparDavidFriedrich #wystawa #Bezkresnepejzaże #RokJubileuszowy #Roth
W berlińskiej Alte Nationalgalerie w dniu 19 kwietnia 2024 r. została otwarta wystawa dzieł wybitnego malarza niemieckiego epoki romantyzmu Caspara Davida Friedricha zatytułowana „Bezkresne pejzaże” („Unendliche Landschaften”). Wystawa będzie czynna do 4 sierpnia br. Została ona zorganizowana jako jedna z cyklu samodzielnych ekspozycji zaplanowanych w ramach Roku Jubileuszowego poświęconego malarzowi z okazji 250-lecia jego urodzin.
W związku z obchodami jubileuszowymi przewidziano kilka specjalnych prezentacji prac C.D. Friedricha w Greifswaldzie, rodzinnym mieście malarza, m.in. „Linie życia”, „Miejsca tęsknoty”, „Rodzinne miasto”. Ponadto niedawno zakończyła się, ciesząca się ogromnym powodzeniem, wystawa jego prac w Kunsthalle w Hamburgu (15.12. 2023 – 1.04.2024) pt. „Sztuka na nowy czas” („Kunst für eine neue Zeit”). Po wystawie berlińskiej obszerną ekspozycję zatytułowaną „Tam, gdzie wszystko się zaczęło” („Wo alles begann”) zaplanowano również w Albertinum w Dreźnie (24.08.2024 - 5.01.2025). Wszystkie wystawy okolicznościowe są dotowane z budżetu pełnomocnika rządu federalnego ds. kultury i mediów (BKM) kwotą 500 tys. euro.
Swoiste uzupełnienie tych ekspozycji stanowią prezentacje obrazów i rysunków malarza (ze zbiorów w Hamburgu, Berlinie i Dreźnie) na portalu internetowym: „250 Jahre Caspar David Friedrich”. Portal oferuje oprócz tego wiele dodatkowych informacji o życiu i dziełach malarza, a także o epoce, w jakiej tworzył. Można na nim znaleźć ponadto sporo innych multimedialnych treści.
Podczas otwarcia wystawy berlińskiej minister stanu ds. kultury Claudia Roth zwróciła uwagę na aktualność dzieł Caspara Davida Friedricha; w jej ocenie posiadają one ogromną „siłę przyciągania”. Stwierdziła, że wielki sukces, jakim cieszą się obecne prezentacje, unaocznia zarazem znaczenie sztuki właśnie teraz, w czasach targanych kryzysami.
Roth podkreśliła, że C.D. Friedrich jest „kluczowym artystą” epoki romantyzmu; nazwała go mianem „malarza tęsknoty”. Jej zdaniem tę tęsknotę, połączoną z ogromną siłą wyobraźni, można odczuć, oglądając jego dzieła również dzisiaj, po 250 latach. Jego sztuka przemawia do nas, konstatuje Roth. Malarz „przenosi nas” w świat swoich wizji natury i zaprasza, by „dając się ponieść uczuciu tęsknoty, ulec choć na chwilę przeżywaniu (doświadczaniu) przyrody w jej pierwotnej postaci, z dala od szaleństw tego świata”.
Zdaniem Roth w dziełach Friedricha jest też widoczna wyjątkowość i bezbronność (podatność na okaleczenie) przyrody. Jego sztuka uzmysławia nam, jak pilnie należy ją chronić i o nią dbać, by ją zachować; pokazuje nam, że jeśli ją zniszczymy, to nie tylko odbierzemy przyszłym pokoleniom podstawę ich życia, ale też nasze romantyczne „Ja” pozbawimy miejsca, w którym znajduje ujście nasza tęsknota.
Na wystawie berlińskiej wyeksponowano ponad 60 obrazów i ponad 50 rysunków Friedricha ze zbiorów krajowych i zagranicznych, w tym m.in. światowej sławy ikony takie jak: „Das Eismeer” (1823/1824) z hamburskiej Kunsthalle, „Kreidefelsen auf Rügen” (1818/1819) z Kunst Museum Winterthur w Szwajcarii, „Hünengrab im Schnee” (1807) ze zbiorów drezdeńskich, „Lebensstufen” (1834) z Muzeum Sztuk Pięknych w Lipsku i in. (M. Wagińska-Marzec)
https://www.smb.museum/ausstellungen/detail/caspar-david-friedrich/