Otwarcie Górnej Galerii w Nowym Pałacu w Poczdamie
#Poczdam #NowyPałac #GórnaGaleria #dzieławłoskichartystów #Weimer #StiftungPreußische SchlösserundGärten
Po 30 latach przerwy Górna Galeria Nowego Pałacu (Obere Galerie des Neuen Palais) w Poczdamie 15 lipca br. została ponownie otwarta. W uroczystości otwarcia wzięli udział minister stanu ds. kultury Wolfram Weimer oraz przedstawiciele Stiftung Preußische Schlösser und Gärten (SPSG). Udostępnienie galerii była możliwe dzięki zabezpieczeniu historycznego parkietu pochodzącego jeszcze z czasu powstania obiektu.
Oryginalne wyposażenie Górnej Galerii stanowią dzieła sztuki, które Fryderyk Wielki nabył do swej kolekcji i w 1768 r. zlecił ich zainstalowanie w galerii na trwałe. Z tego powodu były one przez wiele lat nierestaurowane. Z okazji ponownego otwarcia Obere Galerie zaprezentowano w niej pięć cennych obrazów włoskich mistrzów baroku, pochodzących ze zbiorów SPSG, które wcześniej poddano gruntownej konserwacji.
Wśród nich są obrazy włoskiej artystki Artemisii Gentileschi. Znany ze swej niechęci do kobiet król zakupił je, nie wiedząc, że ich autorką jest kobieta. Gentileschi była jedną z bardziej znanych wówczas w Europie malarek, która swoje dzieła przez długi czas sygnowała męskim nazwiskiem. Działała artystycznie we Florencji, w Rzymie, Wenecji, Londynie i Neapolu. Po konserwacji powróciły też prace dwóch innych wybitnych malarzy włoskich XVII w.: neapolitańskiego malarza Luca Giordano oraz Guido Reni z Bolonii, jednego z najbardziej wpływowych i pożądanych artystów tamtego czasu.
Minister Weimer podkreślił, że dzięki udostępnieniu Górnej Galerii można obejrzeć „prawdziwe skarby sztuki włoskiego malarstwa”. O obrazach Gentileschi powiedział, że są one aktem wielkiej siły emancypacji, z jaką artystka starała się przezwyciężyć traumę po tragicznym zdarzeniu, jakie ją spotkało w młodości, przetwarzając to przeżycie w formę artystyczną. Minister stanu ds. kultury zwrócił też uwagę, że fundacji udało się pozyskać na konserwację obrazów znaczne środki spoza sektora państwowego, co uznał za „wielki sukces”. Jest ważne, aby instytucje publiczne i zaangażowanie prywatnych sponsorów w sferze kultury skutecznie się wzajemnie uzupełniały. Podkreślił, że Nowy Pałac będzie w przyszłości „promieniować blaskiem” nie tylko wewnątrz, ale też na zewnątrz. Zadeklarował, że federacja wesprze SPSG w tym przedsięwzięciu, aby Neues Palais mógł „rozbłysnąć w pełnej krasie”.
Remont obiektu będzie można przeprowadzić dzięki specjalnemu programowi dotacyjnemu przeznaczonemu na inwestycje w obszarze kultury, uruchomionemu w 2017 r. wspólnie przez federację oraz władze krajowe Berlina i Brandenburgii. Środki te są przeznaczone na ratowanie pruskich pałaców i ogrodów w Brandenburgii; do 2030 r. SPSG ma łącznie do dyspozycji 400 mln euro. (M. Wagińska-Marzec)
https://kulturstaatsminister.de/presse/kulturstaatsminister-weimer-zur-wiedereroeffnung-der-oberen-galerie-im-neuen-palais-lang-ersehntes-wiedersehen-mit-einer-powerfrau-des-barock
https://www.spsg.de/presse-foto-film/pressematerial-aktuell/2025-07-15-schaetze-des-barock-in-der-oberen-galerie-des-neuen-palais-nach-drei-jahrzehnten-wieder-fuer-das-publikum-zugaenglich
https://www.rbb24.de/kultur/beitrag/2025/07/brandenburg-potsdam-neues-palais-barocke-gemaelde-offen.html