Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Opóźnienia we wdrożeniu porozumienia handlowego USA–UE

#USA #UE #KE #umowahandlowa #opóźnienia #cła #niemieckiprzemysłmotoryzacyjny

Niemiecki przemysł motoryzacyjny ostrzega przed kosztami liczonymi w miliardach dolarów w związku z utrzymywaniem przez USA sektorowych ceł na samochody. „Porozumienie między UE a USA - jak dotąd - nie przyniosło żadnej jasności ani poprawy dla niemieckiego przemysłu samochodowego” – powiedziała Hildegard Müller, szefowa Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA). „Koszty z tego wynikające sięgają miliardów i nadal rosną”. Zaapelowała, by USA jak najszybciej wycofały te obciążenia, a Komisja Europejska i rząd niemiecki podjęły w tej sprawie zdecydowane działania.

Porozumienie handlowe dotyczące ceł, osiągnięte 27 lipca 2025 r. przez Donalda Trumpa i Ursulę von der Leyen, zakłada redukcję amerykańskich ceł na samochody z 27,5% do 15%. Porozumienie miało wejść w życie 1 sierpnia br., a od 7 sierpnia br. faktycznie obowiązuje 15-procentowe cło na większość towarów pochodzących z UE. Prezydent Trump nie wdrożył jednak jeszcze wszystkich ustaleń, w szczególności nie obniżył ceł na samochody i części samochodowe ani nie wyłączył spod taryf niektórych towarów strategicznych, takich jak części lotnicze. Decyzje w tej sprawie wciąż oczekują na jego podpis.

Rzeczniczka Komisji Europejskiej nie podała terminu wdrożenia porozumienia handlowego, wskazując, że opóźnienia leżą po stronie USA. Projekt umowy jest obecnie analizowany przez przedstawicieli handlowych USA, a dekret prezydenta Trumpa obniżający cła na samochody ma zostać wydany wkrótce. Proces spowalniają równoległe procedury w Biurze Handlu, Departamencie Handlu i Białym Domu oraz prowadzenie innych negocjacji handlowych przez stronę amerykańską.

Dodatkowe napięcia wywołały publiczne komentarze prezydenta Trumpa łączące obniżenie ceł z rzekomymi zobowiązaniami inwestycyjnymi europejskich firm o wartości 600 mld dol. Urzędnicy UE podkreślają, że kwota ta jest jedynie prognozą rynkową, a opóźnienia w implementacji porozumienia nie wynikają z braku konkretnych zobowiązań inwestycyjnych producentów samochodów.

Obie strony uzgodniły też, że - oprócz ceł na towary, dla których umowa ustanawia nowy pułap taryfowy w wysokości 15% - obniżą do zera cła na produkty o wartości około 70 mld euro, w tym na wszystkie samoloty i części składowe oraz „niektóre” urządzenia półprzewodnikowe i kluczowe surowce. Eksperci oceniają, że uzgodnienie listy towarów objętych zerowymi stawkami może jednak potrwać tygodnie, a nawet miesiące. (D. Muzychuk)

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_25_1930

https://www.politico.eu/article/eu-defends-donald-trump-us-trade-strategy-retaliation-pause-tariffs/

 


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640