Niemiecka Nagroda Wydawnicza 2020
#wydawnictwa #NiemieckaNagrodaWydawnicza #DeutscherVerlagspreis
Niemiecka Nagroda Wydawnicza (Deutscher Verlagspreis) jest najważniejszym wyróżnieniem dla małych i średnich niezależnych wydawnictw w Niemczech. Pierwotnie uroczystość wręczania tegorocznych nagród była zaplanowana na 25 maja br. w Monachium. Z powodu pandemii koronawirusa ogłoszenie wyników zostało podane w formie transmisji wideo w dniu 18 maja br.
Zwycięzcami drugiej edycji zostały wydawnictwa: Matthes & Seitz Berlin, Verlag Liebeskind z Monachium oraz DOM Publishers w Berlinie. Nagroda została przyznana za wysoką jakość i innowacyjność ich pracy; premia finansowa wynosiła 60 tys. euro dla każdego z wydawnictw. Oprócz tego wyróżniono też 60 innych wydawców, przyznając im „Znak Jakości” za szczególne osiągnięcia na polu wydawniczym; każdy z nich otrzymał kwotę 20 tys. euro. Ponadto uhonorowano również 3 wydawnictwa, które w przeciągu ostatnich trzech lat osiągnęły obroty wynoszące ponad 3 mln euro rocznie; otrzymały one niedotowany „Znak Jakości”.
W tym roku o to prestiżowe wyróżnienie ubiegały się 334 wydawnictwa (w 2019 r. ‒ 312). Kryterium przyznania nagród obejmowało: przekonujący program wydawniczy, zaangażowanie kulturalne oraz wdrażanie innowacyjnych projektów; pod uwagę była też brana bardzo wysoka jakość wydawanych publikacji.
Działalność wydawnictw oceniało jury w składzie: Insa Wilke (germanistka, krytyk literatury), Patricia Klobusiczky (tłumaczka literatury), Lars Birken-Bertsch (przedstawiciel Frankfurter Buchmesse, odpowiedzialny za rozwój biznesu), Florian Valerius (księgarz i bookstagrammer), a także Hannes Hintermeier (kierownik działu felietonów we „Frankfurter Allgemeine Zeitung”), Hans-Heinrich Ruta (niezależny wydawca i projektant książek) oraz Rainer Moritz (literaturoznawca i kierownik Domu Literatury w Hamburgu). (MWM)