Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Kontrole na niemieckich granicach przedłużone do 15 września 2025 r. Korki na granicy

#granica #ruch transgraniczny #migracje #kontrole graniczne #zatory drogowe

Okres wzmożonych kontroli granicznych, trwający na granicy polsko-niemieckiej od 16 października 2023 r., miał się zakończyć 16 marca br. Decyzją minister spraw wewnętrznych RFN Nancy Faeser, opublikowaną 12 lutego, okres kontroli został jednak przedłużony kolejny raz o 6 miesięcy, tj. do 15 września br. włącznie. Ministerstwo argumentuje ten krok skutecznością dotychczasowych kontroli granicznych. Dzięki nim liczba wniosków azylowych w 2024 r. spadła o 34% względem roku poprzedniego. Kontrole wiążą się z utrudnieniami dla ruchu transgranicznego i przygranicznego. Niemiecki automobilklub ADAC na początku lutego podał dane za 2024 r. Odcinek autostrady A12 między obwodnicą Berlina a granicą z Polską uznano za jeden z bardziej zakorkowanych odcinków drogowych w całych Niemczech. Przejście graniczne we Frankfurcie nad Odrą zajęło pierwsze miejsce w RFN pod względem liczby korków ulicznych (8904) i czasu ich trwania, który wyniósł łącznie 3943 godziny. Przyczyną było wprowadzenie przez Niemcy nasilonych kontroli na granicy z Polską, zwanych przez stronę niemiecką „kontrolami ukierunkowanymi”.  W 2024 r. w Brandenburgii uformowało się 22 200 zatorów drogowych, o 54% więcej niż w roku poprzednim. Na samym odcinku autostrady A12 prowadzącym do granicy z Polską odnotowano 9822 korki uliczne (trzy razy więcej niż w roku ubiegłym), a czas ich trwania wydłużył się dwukrotnie, do 4695 godzin łącznie, co odpowiada ok. 195 dniom. 

Raporty ADAC nie obejmują danych z polskiej strony granicy, gdzie sytuacja jest krytyczna. Ze względu na przewlekłe kontrole na moście granicznym w Świecku, kierowcy wybierają objazd przez pobliskie Słubice, nieprzygotowane na przyjęcie tak dużego ruchu drogowego. Miasto jest blokowane przez pojazdy stojące w kolejce do granicy. Sytuacja negatywnie odbija się na komforcie życia mieszkańców, a także na lokalnej gospodarce czy nawet sytuacji sanitarnej w mieście. Problemem stało się codzienne przekraczanie granicy, co dotyka osoby uczące się czy pracujące po drugiej stronie granicznej Odry. Ma to również negatywny wpływ na przygraniczne punkty handlowe i usługowe, a także na kondycję firm świadczących transgraniczne usługi spedycyjne. 

Według badań przeprowadzonych pod koniec stycznia przez berlińską pracownię Infratest Dimap,  67% respondentów z Niemiec popiera wprowadzenie stałych kontroli granicznych, a 57% opowiada się za zawracaniem już na granicy osób nieposiadających ważnych dokumentów upoważniających do wjazdu na teren RFN. (M. Tujdowski)

https://www.bmi.bund.de/SharedDocs/pressemitteilungen/DE/2025/02/binnengrenzkontrollen.html

https://www.moz.de/lokales/frankfurt-oder/a12-bei-frankfurt-oder-auf-stau-rangliste-auf-platz-1-spediteure-genervt-77838024.html


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640