Ekspansja koncernu właściciela Lidla
#Lidl #DieterSchwarz #koncern
Pochodzący z Heilbronn Dieter Schwarz z odziedziczonych po ojcu supermarketów branży spożywczej Lidl stworzył w ostatnich dziesięcioleciach jedno z „największych niemieckich imperiów wszechczasów”. Schwarz, kojarzony także z marką Kaufland, jest obecnie najbogatszym Niemcem, z majątkiem szacowanym na 49,8 mld euro. Za nim znajdują się właściciel firmy logistycznej Klaus-Michael Kühne, „król śrubek” Reinhold Würth czy spadkobiercy BMW Susanne Klatten i Stefan Quandt.
Stworzony przez Schwarza koncern jest czwartym co do wielkości obrotów sprzedawcą detalicznym na świecie. Przed nim są tylko koncerny amerykańskie Walmart, Amazon i Costco. Koncern Schwarza jest jednym z największych pracodawców w Niemczech. Globalnie zatrudnia on 595 tys. osób, z tego 212 tys. w Niemczech. Tylko Volkswagen i Deutsche Post zatrudniają więcej pracowników.
Koncern działa na rynkach w 32 państwach. Posiada globalnie 12600 placówek Lidla i 1600 placówek Kauflandu; w Niemczech odpowiednio 3265 i 770. Według Carstena Kortuma, profesora ds. handlu na uczelni w Heilbronn, który przez 17 lat pracował w Lidlu, decydująca jest strategia koncernu. „Na rynkach odnoszących sukcesy, takich jak Hiszpania, Irlandia, Austria czy Rumunia, firma Lidl coraz bardziej dostosowuje swój asortyment do lokalnych zwyczajów konsumpcyjnych. Tam nie postrzega się Lidla jako niemieckiej firmy” – ocenił Kortum.
Ekspansja firmy nastąpiła również poprzez transformację modelu biznesowego. Koncern zwiększa produkcję własną oferowanych towarów, obejmując tym samym większą część łańcucha wartości. Schwarz widzi nowe obszary wzrostu w recyklingu, cyfryzacji i sztucznej inteligencji. Powstała w 2023 r. firma cyfrowa Schwarz Digits oferuje usługi chmurowe europejskim firmom średniej wielkości, które nie mają zaufania do amerykańskich rozwiązań chmurowych. Krytycy oceniają rozwój koncernu jako „Amazonizację”. Profesor Kortum uważa jednak, że między amerykańskim gigantem a niemieckim dyskontem wciąż istnieje ogromna różnica. (J. Schulz)
https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/schneller-schlau/