Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Debata Merz – Scholz jako wydarzenie medialne

#Bundestag #wybory #Merz #Scholz #debata wyborcza #sondaż popularności

Wraz ze zbliżającym się dniem wyborów do Bundestagu rywalizacja pomiędzy poszczególnymi ugrupowania przybiera na intensywności. Było to widoczne szczególnie po styczniowym ataku młodego imigranta na grupę przedszkolaków w Aschaffenburgu, który wywołał zdecydowane deklaracje ze strony Friedricha Merza, szefa niemieckiej chadecji, oraz długie, gwałtowne debaty parlamentarne, gdzie przede wszystkim ścierały się poglądy polityków CDU/CSU, SPD i Zielonych. Ich kontynuacją był przedwyborczy pojedynek telewizyjny pomiędzy Merzem a socjaldemokratycznym kanclerzem Olafem Scholzem, który zainteresował liczną widownię.

Merz i Scholz spotkali się w studiu telewizji publicznej (ARD i ZDF) na 90-minutowę, transmitowaną na żywo rozmowę. Zmierzyli się w niej kandydaci na urząd kanclerza, a zarazem przedstawiciele dwóch niemieckich Volksparteien, czyli partii masowych, zapraszających w swe szeregi zróżnicowane środowiska. Merz proponował by w debacie wzięło udział jeszcze dwoje kandydatów na urząd kanclerski – Robert Habeck i Alice Weidel. Byli oni zainteresowani, ale jak informuje „Junge Freiheit”, nie nastąpiła reakcja Scholza i telewizji.

Aktualnie Merz prowadzi w rankingu popularności wśród kandydatów na kanclerza ciesząc się poparciem 30% uczestników sondażu Politbarometer, Scholz zajmuje trzecią pozycję z poparciem na poziomie 20%. W przedwyborczym sondażu partyjnym prowadzą CU/CSU uzyskując niemalże 30% poparcia, a SPD zajmuje trzecie miejsce z niespełna 16% wskazań.

Warto odnotować, że spotkanie kandydatów stało się wydarzeniem, cieszącym się niezwykłą oglądalnością; „Der Spiegel” swój tekst jej poświęcony zatytułował nawet żartobliwie Debata wyprzedza „Obóz w dżungli” (emitowany w tym samym czasie popularny reality show RTL). Wyniki jej oglądalności były wyraźnie lepsze niż w przypadku podobnej audycji w 2021r. (z udziałem Annaleny Baerbock, Armina Lascheta i Scholza). W tym roku debata przyciągnęła przed telewizory ponad 12 mln odbiorców (w ARD 8,28 mln, w ZDF 3,98 mln); w 2021 r. audycję wybrało 10,87 mln osób. Wynik ten sprawił, że była ona najpopularniejszym programem  emitowanym w niemieckich telewizjach. Portal „Meedia” nazwał ją telewizyjnym wydarzeniem weekendu, wskazując, że również w najbardziej reprezentatywnej grupie docelowej 14-49 lat najchętniej wybierano właśnie debatę.

ZDF opublikował wyniki sondażu, w którym pytano o to, kto lepiej zaprezentował się w tej debacie. Scholza wskazało 37% respondentów, Merza 34%, a 29% nie zauważyło różnic. Pracownia PrognosUmfragen przedstawiła wyniki podobnego sondażu znacznie korzystniejsze dla Scholza. Uzyskał on 48% wskazań, a Merz 39%. 

16 lutego w RTL dojdzie do kolejnej debaty telewizyjnej kandydatów na kanclerza. Tym razem z udziałem czworga polityków. (M. Wiliński)

https://jungefreiheit.de/politik/deutschland/2025/tv-duell-mit-scholz-merz-will-um-weidel-und-habeck-erweitern/

https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/politbarometer2go-bundestagswahl-kanzlerkandidaten-100.html

https://dawum.de/Bundestag/

https://www.spiegel.de/kultur/tv/tv-duell-zwischen-scholz-und-merz-hoehere-einschaltquoten-als-2021-und-als-das-dschungelcamp-a-9f9e485b-5da6-418d-9844-ca1ac2361ae3

https://meedia.de/news/beitrag/18661-mehr-als-12-millionen-sahen-tv-duell-scholz-vs-merz-mehr-als-die-trielle-2021.html

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1162325501919765&set=a.803995637752755

https://x.com/PrognosUmfragen/status/1888947551480463380

https://www.msn.com/de-de/nachrichten/politik/viererrunde-bei-rtl-die-kanzler-debatte-im-tv-und-stream/ar-AA1ykSrJ


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640