Amazon pod pręgierzem niemieckich urzędów
#Amazon #Niemcy #konkurencja #Bundeskanzleramt #urządantymonopolowy
Niemiecki urząd antymonopolowy (Bundeskartellamt) wszczął 18.05.2021 r. dochodzenie w sprawie giganta internetowego handlu detalicznego Amazon w związku z potencjalnymi „praktykami antykonkurencyjnymi”. Urząd mógł to uczynić dzięki obowiązującemu od stycznia nowemu prawu, które daje organom regulacyjnym więcej uprawnień w działaniach wobec dużych firm technologicznych. Wcześniej Bundeskartellamt mógł działać reaktywnie, w odpowiedzi na nadużycia, zaś teraz może także stosować prewencję. Szef urzędu Andreas Mundt powiedział, że jego biuro bada, czy Amazon ma „niekwestionowaną pozycję przewagi gospodarczej”. Regulator mógłby podjąć działania prewencyjne przeciwko ewentualnym praktykom antykonkurencyjnym Amazona i zakazać ich.
Warto nadmienić, że urząd ds. konkurencji toczy już dwa postępowania przeciwko Amazonowi dotyczące: 1) wykorzystywania przez firmę algorytmów do wpływania na ceny zewnętrznych sprzedawców na platformie Amazon Marketplace oraz 2) badania zakresu, w jakim Amazon i główni producenci, tacy jak Apple, wykluczają strony trzecie ze sprzedaży produktów markowych.
W obliczu obaw, że monopol sprzedaży detalicznej online dławi mniejsze firmy i prowadzi do upadku zwykłych sklepów, firma Amazon stanęła w ostatnich latach wobec szeregu wyzwań prawnych. W tle wszczętego postępowania są niemieckie starania na forum europejskim, by ograniczyć potęgę internetowych gigantów z USA na terenie UE. Niemcy i Francja również dołączyły do apelu prezydenta Stanów Zjednoczonych o nałożenie globalnego minimalnego podatku od osób prawnych w wysokości 21%, co również jest ruchem ukierunkowanym na ograniczenie przewagi międzynarodowych koncernów, takich jak Amazon i Google. Globalny podatek ma zapobiegać ucieczce korporacji do rajów podatkowych (w tym Luksemburga, Holandii i Irlandii).
Amazon zatrudnia w Niemczech 23 tys. osób i od 2010 r. zainwestował w tym kraju 28 mld euro. (PSA)
19 maja 2021